Δευτέρα 17 Αυγούστου 2020

Πρόκληση τα 3.200.000 ευρώ μόνο για τρία αρχαία θέατρα!

 

Σε ξύλινο "νάρθηκα" από το 1997 η επιβλητική Κεντρική Πύλη ή Αυλόπορτα και ο υπό κατάρρευση εμβληματικός πύργος στο χωριό Παλαιομάνινα. Στην φωτογραφία διακρίνονται τα αρχαία Κόροντα στο χωριό Χρυσοβίτσα, ο Απολλώνειο ναός του Δία στον Αστακό,η αρχαία Αλυζία με τα ιδιαίτερα ανάγλυφα και , οι αρχαίες Φοιτείαι στο χωριό Μπαμπίνη!
Σε ξύλινο "νάρθηκα" από το 1997 η επιβλητική Κεντρική Πύλη ή Αυλόπορτα και ο υπό κατάρρευση εμβληματικός πύργος στο χωριό Παλαιομάνινα. Στην φωτογραφία διακρίνονται τα αρχαία Κόροντα στο χωριό Χρυσοβίτσα, ο Απολλώνειο ναός του Δία στον Αστακό,η αρχαία Αλυζία με τα ιδιαίτερα ανάγλυφα και  οι αρχαίες Φοιτείαι στο χωριό Μπαμπίνη!

Ματαίως, με τις απαράδεκτες αυτές  επιλεκτικές ευαισθησίες,  άλλες αρχαίες πόλεις και μνημεία της Ακαρνανίας, όπως  της Παλαιομάνινας, της Χρυσοβίτσας, του Αστακού, των Φυτειών, της Αλυζίας και άλλες,  περιμένουν έστω και ... ένα  ... ευρώ  ενδιαφέροντος για στερέωση υπό κατάρρευση Κεντρικής Πύλης  και εμβληματικού πύργου , αναστήλωση, ανάδειξη μυκηναϊκού τάφου  και αποκάλυψη  υπαρχόντων από τα δέντρα και θάμνους και  άγνωστων που παραμένουν επί αιώνες  θαμμένα στο χώμα

Του Γιώργου Π. Μπαμπάνη

Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν  ως ευχάριστα  τα νέα  που διάβασα στην ιστοσελίδα  agriniopress.gr, αν δεν ήταν  επιλεκτικά  και δεν διέψευδαν συνεχώς τη γνωστή ρήση του μεγάλου ρήτορα της αρχαιότητας, του Δημοσθένη, ότι δηλαδή "το φυλάξαι χαλεπώτερον του κτήσασθαι είναι". Διότι, στη χώρα μας, στον τομέα της πλούσια πολιτιστικής κληρονομίας, τουλάχιστον στην Ακαρνανία,   είναι αμφότερα "χαλεπώτερα", δηλαδή και το "φυλάξαι" και το "κτήσαθαι".  Κραυγαλέος και θρηνώδης μάρτυς είναι η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Παλαιομάνινας, η οποία διαχρονικά καταδεικνύει ότι είναι "χαλεπώτερον" και το "φυλάξαι", δηλαδή η διατήρηση, η συντήρηση και η αξιοποίηση  των εμφανών από την αρχαιότητα αρχαίων μνημείων, όπως  της ακρόπολης, της τοποθετημένης σε ξύλινο "νάρθηκα" από το 1997 επιβλητικής Κεντρικής Πύλης ή Αυλόπορτας, του υπό κατάρρευση εμβληματικού πύργου και των  σκεπασμένων από δέντρα και θάμνους  κυκλώπειων τειχών, του  εγκαταλειμμένου στα δέντρα  θολωτού μυκηναϊκού  τάφου στη Μήλα, ενός από τα μεγαλύτερα και εντυπωσιακότερα στην Ελλάδα!  Αλλά, είναι "χαλεπώτερον" και το "κτήσασθαι", δηλαδή η ανακάλυψη  νέων μνημείων, όπως  του αρχαίου ναού και θεάτρου, που μάταια περιμένουν  μιαν αρχαιολογική σκαπάνη  για να  δουν ξανά το ακαρνανικό φως!

  Διάβασα, λοιπόν, ότι η  προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος αρχαιολόγος  Δρ Ολυμπία Βικάτου εκφράζει την ικανοποίησή της για την ένταξη των αρχαίων θεάτρων Στράτου, Πλευρώνας, Οινιάδων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ 2014-2020» και στον Άξονα Προτεραιότητας: 2 «Προστασία του Περιβάλλοντος – Μετάβαση σε μία οικονομία φιλική στο περιβάλλον» που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ, δηλαδή σε έργα  στερέωσης,  αποκατάστασης και ανάδειξης  προϋπολογισμού  900.000, 700.000, 1.600.000 αντίστοιχα!!!

Όπως επισημαίνεται, η  ένταξη των έργων αυτών αποτελεί το επιστέγασμα μιας μεγάλης πολυετούς προσπάθειας των τελευταίων δέκα χρόνων της  κυρίας Βικάτου και όλου του επιστημονικού προσωπικού της Εφορείας που είχε ξεκινήσει από τους προκατόχους, ώστε να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν οι μελέτες αποκατάστασης των θεάτρων, οι οποίες υλοποιήθηκαν χάρη στη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και του Δήμου Αγρινίου. Συγκεκριμένα, η σύνταξη των εγκεκριμένων από το  Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ)  μελετών αποκατάστασης και ανάδειξης των αρχαίων θεάτρων Οινιαδών και Πλευρώνας έγινε μέσω προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και  Αθλητισμού, της Νομαρχίας Αιτωλοακαρνανίας (αρχικά) και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (στη συνέχεια) και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και η μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου Στράτου μέσω προγραμματικής σύμβασης μεταξύ υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Δήμου Αγρινίου, με χρηματοδότηση του Δήμου. Επιστημονικός υπεύθυνος και των τριών μελετών ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ, κ. Γεώργιος Καραδέδος, με την επιστημονική του ομάδα.

Τα τρία έργα αποκατάστασης και ανάδειξης των τριών αρχαίων θεάτρων πρόκειται να υλοποιηθούν απολογιστικά και δι΄ αυτεπιστασίας από την Εφορεία και η έναρξη των εργασιών προγραμματίζεται για το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους, καθώς είναι απαραίτητο να προηγηθούν διοικητικές διαδικασίες για την απαραίτητη πρόσληψη έκτακτου προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων.

Ούτε  ένα ευρώ για ίδια αναγκαία έργα σε άλλες περιοχές!

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι πρόκειται για τρία εμβληματικά μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας, στα οποία προγραμματίζονται να υλοποιηθούν στοχευμένες παρεμβάσεις με σκοπό αφενός την προστασία των ίδιων των μνημείων, αφετέρου την αποκατάσταση της μορφής τους σε βαθμό που να καταστούν περισσότερο αναγνώσιμα και βεβαίως επισκέψιμα από το κοινό. Οι εργασίες αυτές αποκατάστασης και ανάδειξης των τριών θεάτρων έχουν σχεδιαστεί, ώστε αυτά να αποτελέσουν σημαντικό πόλο έλξης επισκεπτών, στοιχείο που θα δώσει νέα ώθηση στο τουριστικό αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής που χαρακτηρίζεται από πληθώρα μνημείων όλων των εποχών. Επιπλέον, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών ανάδειξης των τριών αυτών μνημείων, τα οποία αποτελούν δείγμα του υψηλού πνευματικού επιπέδου των κατοίκων της περιοχής, τόσο των Αιτωλών όσο και των Ακαρνάνων, θα εμπλουτιστεί το δίκτυο των επισκέψιμων και αναδεδειγμένων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων της Αιτωλοακαρνανίας.

Ωσόσο, διαβάζοντας όλα αυτά και τα άλλα που ακολουθούν για αυτές τις γαλαντόμες επιλεκτικές ευαισθησίες προς τα τρία αρχαία θέατρα , βλέπω εκεί στο μίζερο και εγκαταλειμμένο Ξηρόμερο να περιμένουν  ματαίως με απογοήτευση κάποιο ενδιαφέρον και άλλες αρχαίες πόλεις με γνωστά και άγνωστα ακόμα αρχαία μνημεία, όπως ο Απολλώνειο ναός του Δία στον Αστακο, τα Αρχαία Κόροντα στο χωριό Χρυσοβίτσα, οι αρχαίες Φοιτείαι στο χωριό Μπαμπίνη, η αρχαία Αλυζία με τα ιδιαίτερα ανάγλυφα, η αρχαία Μητρόπολη  στο χωριό Παλαιομάνινα, όπου καταρρέουν Κεντρική Πύλη και πύργοι και  περιμένουν να  βγούν από τους χωμάτινους όγκους  αρχαίος ναός, αρχαίο θέατρο, μυκηναϊκός τάφος   και άλλα μνημεία που θα άλλαζαν την αρχαία ιστορία της περιοχής.  Ακόμα και  το  αρχαία μνημεία που είναι  φανερά, παραμένουν  παραμελημένα  και στο έλεος της φύσης  και των τυμβωρύχων, αντί να αποτελούν  αποτελούν κόσμημα για το κάθε χωριό και πόλο έλξης επισκεπτών, όπως τονίζει η κυρία Βικάτου για  τα "χρυσοφόρα"  τρία παραπάνω θέατρα.

Και για να κορυφώσω ακόμα περισσότερο  την απογοήτευση  γι΄ αυτό το "χαλεπώτερον κτήσασθαι" στις  άλλες αρχαίες πόλεις της Ακαρνανίας και το θλιβερό κατάντημα  της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς τους  παραθέτω τις προκλητικές δηλώσεις  της κυρίας Βικάτου για τα έργα αυτά στα τρία θέατρα, οι οποίες δίνουν την εντύπωση ότι, δυστυχώς, μολονότι   προϊσταμένη  Εφορείας Αρχαιοτήτων της περιοχής , αγνοεί παντελώς τα άλλα  αρχαία μνημεία, που είναι υπό κατάρρευση ή που είναι θαμμένα ακόμα στη γη.  Διότι, θα μπορούσε  με αυτές τις συντονισμένες  παρεμβάσεις να  είχε προγραμματίσει και τη συνέχιση των αρχαιολογικών ανασκαφών στην Παλαιομάνινα και τη στερέωση της Κεντρικής Πύλης και του υπό κατάρρευση εμβληματικού πύργου.

 

Διαβάστε, λοιπόν,  τις δηλώσεις της κυρίας Βικάτου και συναγανακτήστε κι εσείς  για τις επιλεκτικές "στοχευμένες" παρεμβάσεις της  μόνο για τα τρία αρχαία θέατρα:

 

<<Με τις προγραμματιζόμενες εργασίες στερέωσης, συντήρησης, προστασίας και ανάδειξης των θεάτρων αντιμετωπίζονται αφενός προβλήματα φθοράς του δομικού τους υλικού, αφετέρου επιδιώκεται η αποκατάσταση, σε επιτρεπτά όρια με βάση τις εγκεκριμένες από το ΚΑΣ μελέτες, της μορφής τους για λόγους αισθητικούς, διδακτικούς και πρακτικούς, χωρίς να αλλοιώνεται ωστόσο η αυθεντικότητά τους. Προβλέπονται εργασίες στερέωσης, συγκόλλησης και συμπλήρωσης σε επιλεγμένα σημεία των θεάτρων (εδώλια και κλίμακες κοίλου, αναλημματικοί τοίχοι κοίλου και παρόδων, ορχήστρα, σκηνικό οικοδόμημα κ.α.), συντήρηση των κατακερματισμένων ή ρηγματωμένων λίθων και των αρχιτεκτονικών μελών με σφραγίσεις και ενέματα και επιστρώσεις επιφανειών. Επίσης, έχει προβλεφθεί η εκπόνηση συμπληρωματικών μελετών (έρευνας-αποτύπωσης και ταύτισης διάσπαρτων αρχιτεκτονικών μελών, εφαρμογής κονιαμάτων και ενεμάτων, αποστράγγισης των μνημείων και του περιβάλλοντος χώρου, Η/Μ και πυρασφάλειας). Τέλος, στο πλαίσιο των έργων θα πραγματοποιηθούν ημερίδες παρουσίασης και προβολής τους για το ευρύ κοινό, θα τοποθετηθούν δίγλωσσες ενημερωτικές πινακίδες (και σε γραφή Braille), θα εκδοθούν δίγλωσσα ενημερωτικά φυλλάδια (ελληνικά-αγγλικά και σε γραφή Braille), θα κατασκευαστεί μακέτα του θεάτρου της Πλευρώνας με δυνατότητα ψηλάφησης από άτομα με περιορισμένη όραση, θα δημιουργηθεί ιστοσελίδα (θέατρο Οινιαδών) και πλησίον του θεάτρου της Στράτου θα επισκευαστεί η οικία Γιάγκα, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως πληροφοριακό κέντρο. Επίσης, στην παρούσα φάση προγραμματίζεται από την Εφορεία μας σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Μελετών και Εκτέλεσης Έργων Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων του ΥΠΠΟΑ η προετοιμασία του φακέλου προς ένταξη στο ΕΣΠΑ για τη σύνταξη των απαραίτητων μελετών που αφορούν στη μετατροπή του κτηρίου των πρώην Καπναποθηκών Παπαπέτρου στο Αγρίνιο σε Διαχρονικό Μουσείο Πόλεως"

 

Προφανώς, επισημάνατε και το επιλεκτικό ενδιαφέρον  της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, που δεν περιποιεί τιμήν για τα  άλλα αρχαία μνημεία, αλλά και τη συγκινητική προσπάθεια του Δήμου Αγρινίου, που πρέπει να αποτελεί παράδειγμα προς μίμησιν και για τον Δήμο Ξηρομέρου.

 

Ίσως όλα αυτά  χαρακτηριστούν  ως γραφικά την σήμερον ημέραν  της  υγειονομικής κρίσης, της μόνιμης επί 40 χρόνια οικονομικής κρίσης και παράλληλα σπατάλης πόρων από φόρους, δάνεια και κοινοτικές εισροές.  Σίγουρα ο νομός μας έχει αρκετά συσσωρευμένα  προβλήματα δημόσιων υποδομών, όπως ασφαλτόστρωση του οδικού δικτύου,  ύδρευσης, άρδευσης, τα οποία  θα έπρεπε  να είχαν αντιμετωπιστεί  στον 21ο αιώνα  και να είχαν κάνει τη χώρα μας  με ισχυρή οικονομία,  με διεθνές κύρος και  με σεβασμό και όχι χλεύη από τους  άλλους και κυρίως τους γείτονες...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου